Om samhället utsätts för en kris, så är det viktigt att ha god beredskap för alla situationer som uppkommer.
En informations- och trygghetspunkt är en plats dit allmänheten kan vända sig vid större kriser i samhället. På platsen kan man värma sig och få information om händelsen. På de flesta platserna finns möjlighet till en enklare måltid (vid behov), dusch och övernattning. Vid behov kan man också larma polis, ambulans och räddningstjänst.
I Skurups kommun finns det ett antal informations- och trygghetspunkter. Det är beroende på vad det är för händelse samt hur allvarlig händelsen är som avgör vilka platser som öppnas upp. Utanför Kommunhuset, Stora Torggatan 4, kommer vi att informera om vilka informations- och trygghetspunkter som är öppna.
Att erbjuda ett medmänskligt stöd under kriser är viktigt. Ett stödcenter har som huvuduppgift att hjälpa medborgarna under kriser. Det kan till exempel finnas behov av kläder, logi, att få möjlighet att ringa anhöriga eller försäkringsbolag samt att söka efter viktig information.
Kommunens krisstödsorganisation kan med kort varsel öppna stödcenter för medborgare ifall större allvarlig händelser inträffar som som drabbar kommunens medborgare. Krisstödet aktiveras av krisledningsnämnden eller tjänsteman i beredskap (TIB).
Skurups kommuns representanter i den gemensamma ledningsgruppen med dessa kommuner är Elisabeth Persson och Ingela Mårtensson.
Hjälpte informationen på den här sidan dig?