Varje vecka fattas det ett flertal olika beslut för kommunen. Vanligtvis följs ärendet av en beslutsprocess som innefattar att ärendet bereds, beslutas och protokollförs för att slutligen arkiveras. Här kan du fördjupa dig i processen.
Vanligtvis ser beslutsprocessen ut såhär, men det finns undantag.
Sakkunniga handläggare utreder ärendet.
Läs merVid en beredning tas det fram beslutsunderlag där de ekonomiska förutsättningarna är undersökta samt vilka regler och lagar som ska tillämpas.
Läs merCirka en vecka innan mötet arrangeras skickas en kallelse med dagordning ut till de berörda politikerna.
Läs merEtt beslut tas.
SammanträdeskalenderUnder mötet skrivs ett protokoll som beskriver vad som har beslutats.
Läs merBeslutet publiceras på anslagstavlan. I tre veckor från att protokollet anslås finns det möjlighet att överklaga.
AnslagstavlaBeslutet skickas till ansvarig verksamhet för att verkställas.
Läs merHjälpte informationen på den här sidan dig?