Tobakslagen reglerar rökförbud på offentliga platser samt tillståndskravet för försäljning av tobak och liknande produkter.
Exempel på rökfri miljö.
Det råder rökförbud på offentliga platser så som till exempel uteserveringar, järnvägsstationer, lekplatser och entréer till lokaler som omfattas av rökförbud. Rökförbudet omfattar även skolgårdar. Reglerna är till för att förbättra människors hälsa och minska rekryteringen av unga till bruk av tobak. Myndighetsenheten gör årligen kontroller i offentliga miljöer för att kontrollera regelefterlevnaden.
De rökfria miljöerna som regleras i lag (2018:2088) om tobak och liknande produkter (LTLP) är:
I de rökfria miljöerna är det förbjudet att:
Det krävs försäljningstillstånd för att få sälja tobak. Du ansöker enkelt om försäljningstillstånd via vår e-tjänst. Är du förhindrad att använda denna kan du be att få en blankett skickad till dig med post.
För att beviljas tillstånd ställs krav på dig som söker om att du ska vara personligt och ekonomiskt lämplig. Det innebär exempelvis att du ska vara ekonomiskt skötsam och inte ha ett brottsligt förflutet. Du riskerar att få avslag på din ansökan om:
Myndighetsenheten gör en enskild bedömning i varje ärende.
Det ställs också krav på dig som söker försäljningstillstånd om egenkontroll. För att beviljas tillstånd måste du därför bifoga ett egenkontrollprogram till din ansökan som är lämpligt för din verksamhet.
Av egenkontrollprogrammet ska bland annat framgå:
Kontakta kommunens alkohol- och tobakshandläggare för vägledning om egenkontrollprogram vid försäljning av tobak. Vägledningen ger dig som handlare stöd och riktlinjer för vilka rutiner ditt egenkontrollprogram ska innehålla.
Skurups kommun gör regelbundet tillsyn av verksamheter med försäljningstillstånd. Tillsynen kan bestå både av oanmälda kontrollköp samt föranmälda kontrollbesök. Vid kontrollerna går inspektören igenom verksamhetens hantering av produkterna. Inspektören tittar bland annat på:
Myndighetsenheten tar ut en avgift för handläggning av ärenden gällande tobak och liknande varor. Timavgift debiteras utifrån faktiskt nedlagd tid.
Tänk på att skicka in din ansökan i god tid. Minst 2 månader innan du planerar att påbörja din försäljning behöver vi ha din ansökan. Detta med anledning av att det tar tid att få in alla remissvar från andra myndigheter som krävs innan vi kan göra en bedömning.
Hjälpte informationen på den här sidan dig?