Stäng

Sommarvik blev vägen in i vårdyrket

Nicole Persson har hittat sin bana. Efter ett år i hemtjänsten kom hon in på vuxenutbildningens vård- och omsorgsutbildning för att bli undersköterska. Hjärtat finns hos kunderna, de som behöver hennes hjälp varje dag.

En ung kvinna med långt hår sitter i ett rum som har en ljus vägg med runda dekorationer av mossa. Hon är klädd i blå undersköterskekläder.

Arbetet kändes överraskande positivt

– Jag kom hem från au pair-jobb på Irland och behövde ett arbete. En kompis tipsade mig om att söka vikariat i hemtjänsten. Jag blev positivt överraskad när jobbet visade sig inte vara som jag hade förväntat mig. Nu fortsätter jag med att utbilda mig till undersköterska.

Nicole kunde ingenting om omvårdnad när hon började i hemtjänsten men utbildades av personalen. Hon vill vara tydlig med att bilden av hur det är att arbeta i hemtjänsten är missvisande.

– Man hör så mycket om hur det är och det fokuseras på fel saker i de berättelserna. Det vi gör för kunderna är inte enbart att hjälpa till med hygien. När du kommer hem regelbundet till en person så bygger ni upp en relation där du blir bättre och bättre på att förstå hur kunden fungerar och hur du bäst kan vara till hjälp. För att bygga upp den relationen och att kunden ska känna sig trygg krävs det att man är en person som verkligen ser och förstår behoven. Det är väldigt givande.

Utbildades på plats

När Nicole började i hemtjänsten gick hon bredvid i några dagar och lärde sig grunderna, som till exempel förflyttningar med hjälpmedel. Efter några dagar åkte hon ut ensam till kunden och fick mer och mer ansvar. När vi träffade Nicole var hon kontaktperson för en kund, vilket innebär att det är Nicole som känner till kundens behov, önskemål och vanor och förmedlar detta till övriga medarbetare kring kunden.

– Vi skriver detaljerade genomförandeplaner där allt står som rör kunden, för att kunden ska få den hjälp som passar just den individen.

Att möta och hjälpa en annan människa

Just den mänskliga kontakten, kommunikationen med kunden, är det som gör att Nicole stannar kvar och vidareutbildar sig i yrket. I första hand kommer hon att utbilda sig till undersköterska och kan tänka sig att gå vidare till sjuksköterska så småningom.

– Jag hade inte förväntat mig att arbetet skulle ge så mycket! Man arbetar varje dag för kundens bästa, men hur mycket man än ger så får man tillbaka många gånger om. Vinsten är större än insatsen. Det är det som driver mig.

Omväxlande arbete

– När man arbetar med människor är ingen dag den andra lik. Arbetet är mycket omväxlande och trivs man med att möta människor, lära känna individer och tolka de små signalerna för att göra vardagen bättre för någon är detta världens bästa jobb!

Kollegorna är som en familj

– Vi stöttar varandra. Visst finns det tunga stunder, som när någon man har varit hos länge plötsligt inte finns mer. Då är det skönt att få stöd av varandra. Kollegorna betyder allt. Man blir som en familj.

Publicerad:
Senast uppdaterad: