Information om EU-val till partier

Nedanstående information gäller för Skurups kommun vid valet till Europaparlamentet 2024. Det är partiernas eget ansvar att bevaka informationen på webbplatsen.

Viktiga datum om EU-valet

7 maj

Inlämning av valsedlar för övriga partier till valnämndens kansli för vidare distribution till röstnings- och vallokaler.

10 maj

Sista dagen för partier att anmäla deltagande i valet. Det är endast de partier som är anmälda som deltagande i valet som kan beställa valsedlar.

Anmäl deltagande i valet

22 maj

Förtidsröstningen börjar.

7 juni

Sista dag för kandidater att lämna in ett samtycke till Valmyndigheten. Det gäller dem som kandiderar för ett parti som har öppna listor.

9 juni

Valdag för valet till Europaparlamentet.

Distribution av valsedlar till röstnings- och vallokaler

Skurups valnämnd ansvarar för att lägga ut valsedlar för de partier som vid något av de två senaste EU-valen fått mer än en procent av rösterna, och som dessutom har begärt utläggning. Dessa partier har begärt utläggning samtliga val- och röstningslokaler för årets val:

• Arbetarepartiet-Socialdemokraterna
  • Centerpartiet
  • Kristdemokraterna
  • Liberalerna
  • Miljöpartiet de gröna
  • Moderaterna
  • Piratpartiet
  • Sverigedemokraterna
  • Vänsterpartiet
  • Värdigt Liv

Utökad distribution för övriga partier

Valnämnden har beslutat att erbjuda övriga partier och som har anmält sitt deltagande till valmyndigheten att lämna in valsedlar för distribution till röstningslokal och vallokalerna.

Valsedlarna ska lämnas in till valnämndens kansli och de ska vara uppdelade i 9 stycken separata buntar om max 2000 st (förröstningslokalen och åtta vallokaler). Buntarna ska vara märkta med parti och typ av valsedel.

Övriga partier som inte lämnat in valsedlar men som ändå önskar lägga ut sina namnvalsedlar hänvisas till röstningslokalen under förtidsröstningen och till respektive vallokal på valdagen.

Övriga partier ansvarar själva för att se till att det finns tillräckligt många valsedlar att fylla på med i val- och röstningslokaler. Röstmottagarna ansvarar inte för att kontakta partierna om namnvalsedlarna tar slut.

Ordning i valsedelsställen

Röstmottagarna ansvarar för att upprätthålla god ordningen i valsedelsställen och har i uppgift att ställa ut valsedlar i samtliga valsedelsställ.

Valnämnden har fastställt följande ordning för valsedlarna i valsedelställen:

1. De partier som får sina partivalsedlar utlagda står i bokstavsordning.
  2. Därefter kommer blanka valsedlar.
  3. Sist kommer övriga partiers valsedlar i bokstavsordning.

Valsedlarna placeras i valsedelställen enligt följande:

• Arbetarepartiet-Socialdemokraterna
  • Centerpartiet
  • Kristdemokraterna
  • Liberalerna
  • Miljöpartiet de gröna
  • Moderaterna
  • Piratpartiet
  • Sverigedemokraterna
  • Vänsterpartiet
  • Värdigt Liv
  • Blanka
  • Övriga partiers valsedlar i bokstavsordning

Regler i och utanför röstnings- och vallokaler

Väljarna ska få utrymme att gå in i vallokalen utan politisk påverkan. Partifunktionärer får dela ut valsedlar en bit ifrån entréerna till vallokalerna och då ska de bära partikläder/symboler.

Om en kö uppstår vid entrén ska väljarna stå ostörda i kön. Partierna får inte dela ut valsedlar vid kön.

Vallokalen ska vara en politiskt neutral lokal. Det innebär att partifunktionärer ska ta av sig/dölja eventuella partisymboler på exempelvis kläder, påsar eller kartonger.

icon Innehåll på sidan