Stäng

Skurup - en del av Sveriges arkitekthistoria

Lyft blicken mot de vackra tegelbyggnaderna i Skurup. Upptäck Skurupsgotiken – en del av Sveriges arkitekthistoria.

Blå himmel, tegeltak och tegelfasad

Skurupsgotiken

Stationssamhället Skurup växte upp kring järnvägen som byggdes mellan Malmö och Ystad 1872-1874. Bakom satsningen låg greve August Trolle-Bonde, vilket gav järnvägen smeknamnet "Grevebanan”.

Skurup var sedan länge en känd marknadsplats, på orten fanns flera tegelbruk och med järnvägens ankomst ökade affärsmöjligheterna och orten växte. 1895 införlivades byarna Saritslöv och Sandåkra i Skurup och vid sekelskiftet bestod samhället av närmare 1200 invånare.

Under 1900-talet utvecklades samhället i snabb takt, som mest fanns elva tegelbruk på orten och allt fler köpmän ville bo ståndsmässigt. De byggde pampiga tegelhus i så kallad Skurupsgotik, vilket än i dag präglar centralorten.

Speciellt framträdande är det stora antalet byggnader i maskinslaget rött tegel och den modifierade rutnätsplanen, där kvarteren öster om stationen har fått en oregelbunden form.

Många bra exempel på Skurupsgotiken finns på Kyrkogatan, där vissa hus har smyckats med tinnar och torn, andra påminner om medeltida borgar.

Längs Södergatan finns exempel på ”hyllbärande” fönsterutsmyckningar, samt metallornament som för tankarna till en stiliserad prinsesskrona och på Fabriksgatan finns fastigheter som bjuder på konstfärdig, god murarkonst och utsmyckning.

Skurups stationssamhälle är av riksintresse för kulturmiljövården och representerar väl sekelskiftets skånska stationssamhällen.

Hjälpte informationen på den här sidan dig?

Publicerad:
Senast uppdaterad: