Profiler

Söktext  
Sortera på  

Sökresultat

Inga träffar!

SKAPANDE BILD OCH KERAMIK

 

Här kommer eleverna att få möjligheter att fördjupa sig i ett flertal av de olika moment som vi arbetar med i bilden under ordinarie bildlektioner.

 

Eleverna kan även prova på:

 

Screentryck:

Här gör man ett tryck med färger genom en ram med ett nät på ett papper eller tyg.

 

Airbrusch:

Här sprayar man med färg och en färgspruta sitt motiv på ett papper eller tyg.

 

Keramik:

Att bygga olika bruksföremål såsom skålar, muggar, vaser med hjälp av olika tekniker ex kavling, tumning, och ringling. Drejning där man gör sitt föremål på en drejskiva.


 

Eleverna kommer att få vara med och bestämma hur vi lägger upp denna profil och vilka olika moment vi ska välja att fördjupa oss i.


 

Drama

 

Om du väljer drama i elevens val får du lära dig lite om dramats historia från förr till modern tid. Vi kommer att göra ett par djupdykningar i ett par historiskt viktiga tidsepoker.

Fokus kommer dock att ligga på provisation, lekar, rekvisita och kostym och mynna ut i någon typ av föreställning, musikal, komedi, tragedi eller varför inte en fars!

Det finns inga gränser, vi utarbetar tillsammans vad vi vill göra. 

 

En önskan är att samarbeta med bilden och musiken då alla delar faktiskt kan ingå i drama. 

 

2 gånger 50 minuter i veckan har vi till förfogande men det kommer att innebär engagemang utanför denna tid också vid tex träning inför föreställningar. 

 

Entreprenörskap

(Affärsplan)

 

“Det handlar om att ta fram och utveckla elevers inneboende nyfikenhet, initiativförmåga och självförtroende från tidiga åldrar.” (Skolverket)

 

Här kommer vi att arbeta med att utveckla entreprenöriella kompetenser/förmågor.

 

Entreprenöriella kompetenser som förmågan att kunna se möjligheter, ta initiativ, omsätta idéer till handling, lära sig lösa problem, planera sitt arbete och samarbeta med andra.

 

Du kommer göra studiebesök i storgrupp och i mindre grupper

Du kommer besöka olika företag i Skurup

Du kommer få möjlighet att förverkliga egna idéer (eget företag)

Du kommer att lära dig hur du söker sommarjobb, skriver CV och personligt brev.  






 

Idrott och Hälsa

 

Här kommer eleverna att få möjlighet att fördjupa sig i ett flertal av de olika moment och idrotter som vi arbetar med under ordinarie idrottslektioner. Där kommer även bjudas på möjligheter att få pröva på andra idrotter som vi vanligtvis inte arbetar så mycket med.

 

Eleverna kommer att få vara med och bestämma hur vi lägger upp denna profil och vilka olika moment vi ska välja att fördjupa oss i.

 

Man behöver inga speciella förkunskaper på denna profil. Har man inte ett brinnande idrottsintresse från början kan vi kanske skapa ett här.

 

Vi kommer också när möjlighet finns att bjuda in ledare eller tränare från respektive idrott för att få hög kvalite på de olika momenten.






 

Körkortsteori och trafikkunskap

 

Vi kommer gå igenom vilken myndighet som gör vad i samband med körkortstagning. Vi kommer prata om miljö, lagar, regler och förordningar. Vi kommer undersöka vilka som är de vanligaste trafikförseelserna och vilka konsekvenser de har för samhället och för den som utfärdade förseelsen. Eleverna kommer få de kunskaper som Transportstyrelsen har beslutat att alla körkortstagare skall ha dvs, samma teori som erbjuds på trafikskolor.

Vi lär oss också hur man på bästa sätt sköter om sitt fordon beroende på årstid och väder, vissa områden fördjupar vi oss i genom till exempel filmer, observationer, demonstrationer och tester.

Vilka skyldigheter och vilka lagar gäller egentligen för alla trafikanter och varför? Vad händer med oss om vi inte följer dessa?

Detta är en 100% teoretisk kurs som kan väljas av årskurs 8.

Max: 20 st elever.

 

 

Profil inom matematik, no och programmering läsåret 2019/2020

 

Här kan eleverna fördjupa sina kunskaper inom matematik, naturvetenskap och programmering. Syftet är att öka elevernas intresse för matematik, de naturvetenskapliga ämnena och programmering, samt möjlighet att förbättra sina förmågor inom ämnena.

 

Vi kan arbeta med allt från praktisk matematik där eleverna utför laborationer och undersökande arbetssätt till beräkningar med koppling till naturvetenskap och teknik. 

 

Eleverna kommer att vara delaktiga i planeringen och tidsfördelningen mellan ämnena. Tanken är att 50 minuter i veckan är kopplat till matematik och 50 minuter till de naturvetenskapliga ämnena och programmering. Utifrån detta arbetar vi med olika områden med koppling till läroplanen vilket i sin tur leder till djupare kunskaper inom ämnena. Vi kan tillsammans planera undersökande arbetssätt, studiebesök och testa olika typer av programmering. Det finns möjligheter att programmera i Lego mindstorms EV3, microbit m.m. 

 

Ett särskilt betyg sätts inte, dock kommer deltagandet leda till förstärkta kunskaper i ämnena som kan vara grundläggande eller fördjupning. För åk 9 finns det möjlighet att förberedande sig inför nationella proven och gymnasiet.







 

Profil Modedesign och klädsömnad

 

Modedesign och klädsömnad är en fördjupning i ämnena bild och textilslöjd där man lär sig att ta fram designförslag, presentera dem med ett estetiskt uttryck, att förverkliga sina idéer och sy plagg. Vi kommer att arbeta med återbruk. Inledningsvis kommer vi att fokusera på design och senare vid att förverkliga idéerna. Eventuellt avslutas läsåret med en mindre modevisning.

 

Eleverna kommer att vara delaktiga i planeringen och tidsfördelningen mellan de olika uppgifterna. Utifrån detta arbetar vi med olika områden med koppling till läroplanen vilket i sin tur leder till djupare kunskaper inom ämnena bild och textilslöjd. Vi kan tillsammans planera olika arbetssätt, teoretiska och praktiska. 

 

Ett särskilt betyg sätts inte. Däremot kommer deltagandet leda till förstärkta kunskaper i ämnena bild och textilslöjd, som kan vara grundläggande eller fördjupade.

 

Max antal elever: 10 st

 

Musikprofil läsåret 2019/20

 

I musikprofilen får eleverna chans att fördjupa sina musikkunskaper. Man kan träna extra på olika instrument och sång. Man kan jobba med digitala verktyg. Arbetet ska leda till ensemblespel/sång men även utrymme för individuellt musicerande finns.  

 

Musikprofilens arbete kommer att leda till några fasta evenemang som avslutningar - sommaravslutning och julkonsert.  

 

Eleverna kommer att vara delaktiga i planering och val av instrument, repertoar och redovisningsformer.

 

Man kan med fördel samarbeta med andra profiler t.ex. dramaprofilen, språk och retorik, bild och skapande samt idrott 

 

Skolan erbjuder två 50-minuterspass i veckan. Profilen är uppdelad årskursvis - 7 - 8 - 9 men vilja finns att samarbeta och sammanföra de tre årskurserna till de stora evenemangen.   

 

Ett särskilt betyg sätts inte, dock kan läraren förmedla all tillgänglig information om elevens kunskaper i förhållande till kunskapskraven när musikbetyget ska sättas och annan relevant information kan förmedlas till andra ämnen.  



 

                                  Skapande-Profil 

I den skapande profilen kommer du som elev att få jobba med design och hantverk i ett processinriktat arbetssätt där du själv lär dig planera och genomföra dina idéer. Det betyder att du får träna dig på att vara kreativ, lära dig mer om design, form och hur man planerar ett projekt. Du kommer också att få möjlighet att praktiskt genomföra dina egna idéer i olika material och tekniker.


 

 

Profil inom språk och retorik läsåret 2019/2020

 

Här kan eleverna fördjupa sina kunskaper inom språk, med inriktning på retorik och konsten att övertyga. Syftet är att öka elevernas intresse för språk och argumentation, samt möjlighet att förbättra sina förmågor inom området.

 

Vi kan arbeta med allt från skriftliga argumentationer till debatter.

 

Eleverna kommer att vara delaktiga i planeringen och tidsfördelningen mellan de olika uppgifterna. Utifrån detta arbetar vi med olika områden med koppling till läroplanen vilket i sin tur leder till djupare kunskaper inom ämnena. Vi kan tillsammans planera olika arbetssätt, teoretiska och praktiska och eventuellt studiebesök. 

 

Ett särskilt betyg sätts inte. Däremot kommer deltagandet leda till förstärkta kunskaper i ämnet, som kan vara grundläggande eller fördjupning. För åk 9 finns det möjlighet att förbereda sig inför nationella proven och gymnasiet.

 

 
Sidansvarig: Cecilia Hansson
Sidan uppdaterad 2020-04-30

Skurups kommun

Växel 0411-53 60 00
E-post: kansli@skurup.se
Öppet: mån-tors 8-16.30, fre 8-15
Besöksadress: Stora Torggatan 4 Karta
Postadress: 274 80 Skurup

Organisationsnummer 212000-1082
E-faktura: Information om fakturering (länk)

 

In English

Selected information in English - Manually translated pages.

Auf Deutsch

Ausgewählte Informationen auf Deutsch - Professionell übersetzte Seiten.

På www.skurup.se använder vi cookies för att webbplatsen ska fungera på ett bra sätt för dig. Genom att fortsätta surfa godkänner du att vi använder cookies. Vad är cookies?