Flera olika sätt
- Prata med personalen eller chefen för verksamheten.
- Kontakta Patientnämnden Skåne. Du behöver inte först ha haft kontakt med verksamheten där du har fått vård.
- Vissa händelser kan du anmäla direkt till Inspektionen för vård och omsorg, IVO.
Patientnämnden Skåne
- är en självständig instans, som det inte kostar något att kontakta
- kan ge dig stöd att framföra synpunkter eller klagomål och att få den besvarad
- tar emot synpunkter och klagomål bland annat på kommunal hälso- och sjukvård, samt den allmänna omvårdnad som ges i samband med denna
- ska inte avgöra om vården har gjort rätt eller fel
- återkopplar dina synpunkter och klagomål till vården och de förtroendevalda
- kan ge dig information om dina rättigheter och råd om vilka andra myndigheter du kan kontakta eller eventuellt anmäla till
Kontakta Patientnämnden Skåne
- Logga in på 1177, välj Patientnämnden Skåne.
- Fyll i Blankett för klagomål/synpunkter till Patientnämnden. Skriv ut och skicka in blanketten till Patientnämnden Skåne, 291 89 Kristianstad.
- Ring 0770-11 00 10, vardagar 9.00-12.00
- Skriv brev till Patientnämnden Skåne, 291 89 Kristianstad.