Socialtjänsten hjälper barn,
ungdomar och föräldrar
som har det svårt eller far illa.
De kan även hjälpa till om
man behöver pengar eller
hjälp att lägga upp en budget.
Människor som dricker
för mycket alkohol
kan också få stöd och råd.
Du kan få hjälp
om någon slår dig eller är elak mot dig.
Om du eller någon i din familj använder droger
kan du också få hjälp.
Sjukvård och tandvård
Om du blir sjuk kan du gå till vårdcentralen.
Där kan du träffa en läkare
så att du får medicin.
Vårdcentralen i Skurup finns på Lillgatan 3.
Telefonnumret är 0411-89 75 00.
Tandläkaren finns på folktandvården på Lillgatan 3.
Telefonnumret är 0411-89 75 90.
Om du behöver stöd
Kommunen ger vård och omsorg till äldre.
Vi ger också stöd och service
till personer med funktionsnedsättning.
När du behöver stöd
ska du prata med en biståndshandläggare.
Den som är biståndshandläggare
kan hjälpa dig få det stöd som du behöver.
Ring till kommunens växel så hjälper de dig
att få prata med en biståndshandläggare.
Stöd kan till exempel vara hemtjänst i ditt hem
så att du kan bo kvar hemma.
Om du behöver färdtjänst
kan biståndshandläggaren hjälpa till med det.
För dig som har stora behov av vård och omsorg
finns det ställen där du kan bo.