Revisionen är ett demokratiskt instrument för att granska den kommunala verksamheten. Skurups kommuns revisorer är valda av kommunfullmäktige. Varje revisor utför sitt uppdrag självständigt, men revisorerna ska enligt god revisionssed sträva efter att agera och arbeta samordnat.
Revisorerna ska årligen – i den omfattning som följer av god revisionssed – granska all verksamhet som bedrivs inom kommunstyrelsens, nämndernas och fullmäktigeberedningarnas verksamhetsområden. På motsvarande sätt ska de, i sina roller som lekmannarevisorer, granska de kommunala bolagen.
Revisorernas granskning syftar till att pröva om verksamheten sköts på ett ändamålsenligt och från ekonomisk synpunkt tillfredsställande sätt, om räkenskaperna är rättvisande och om den interna kontrollen är tillräcklig. Revisorerna bestämmer självständigt vad som ska granskas och hur granskningen genomförs.
Revisorernas granskningsarbete består av tre huvudsakliga delar: grundläggande granskning, fördjupad granskning samt granskning av delårsrapport och årsredovisning. Genomförda granskningar sammanfattas i revisionsrapporter med iakttagelser, bedömningar och rekommendationer. Dessa rapporter överlämnas till berörda nämnder och styrelser med begäran om yttrande, samt till kommunfullmäktige för kännedom.
Varje år ska revisorerna avlämna en revisionsberättelse till kommunfullmäktige, i vilken de uttalar sig i frågan om ansvarsfrihet för nämnder, styrelser och fullmäktigeberedningar.
Revisorerna ska i sitt granskningsarbete biträdas av sakkunniga. Under nuvarande upphandlingsperiod biträds revisorerna av KPMG AB.
Enligt kommunallagen ska revisionen bestå av minst fem revisorer för att vara beslutsför. Enligt Skurups kommuns arbetsordning för revisionen ska ordförandeposten innehas av oppositionen.
Ordförande:
Tommy Göransson (S)
tommy.goransson@skurup.se
Vice ordförande:
Ulf Nilsson (M)
ulf.nilsson2@skurup.se
Ledamöter:
Ulf Nilsson (M)
Claes-Göran Kullberg (M)
Anders Ekvall (KD)
Tommy Göransson (S)
Anders Karlsson (S)
Hjälpte informationen på den här sidan dig?