Kommun och demokrati - lättläst

Politikerna som finns i kommunfullmäktige och i kommunstyrelsen

väljs genom allmänna val vart fjärde år.

Alla som bor i Skurups kommun och har fyllt arton år

får rösta i allmänna val.

 

Kommunfullmäktige är som kommunens riksdag.

Kommunstyrelsen är som kommunens regering.

 

Kommunfullmäktige bestämmer i alla viktiga frågor.

Till exempel vad skattepengarna ska användas till.

 

Så kan du påverka

Synpunkter

Vad du tycker är viktigt för oss.

För att bli bättre på service

behöver vi dina synpunkter.

Vi vill veta vad du tycker om Skurups kommun.

Både det du tycker är bra och det du tycker är dåligt.

Om du klickar på den här länken kommer du till ett formulär där du kan skriva vad du tycker.

Det skickas till kommunen när du har tryckt på knappen Skicka.

 

E-förslag

Du som bor i Skurups kommun kan lämna ett e-förslag

om hur Skurups kommun kan förbättra sin service.

Du kan komma med ett eget förslag eller rösta på andras.

Förslag som får minst 50 röster under 90 dagar kan gå ett steg vidare till politikerna.

På den här sidan kan du lämna e-förslag.

https://skurup.dialogportalen.se/epetition

Sidansvarig: Gun Andersson
Sidan uppdaterad 2020-10-06