Vaccinering mot covid -19

Sjukdomen covid-19
orsakas av viruset corona.
De flesta som får covid-19 blir lite sjuka,
men vissa kan bli mycket sjuka.

Nu finns det ett vaccin för covid-19.
Om du tar vaccinet kan du skydda dig själv
från sjukdomen.
Du skyddar också anndra från att få covid-19.

Innan du vaccinerar dig
ska du och en sjuksköterska 
eller en läkare
fylla i en hälsodeklaration.
I den skriver ni bland annat 
vilka sjukdomar du har haft
och om du har några allergier.

En sjuksköterska ger dig
en spruta i armen.
Efter några veckor
får du en spruta till.

När du har fått vaccinet
kan du känna dig lite sjuk.
Du kan också få feber.
Men det går ofta över 
efter en eller två dagar.

När du har vaccinerat dig
ska du fortfarande:
- stanna hemma om du är sjuk.
- hålla avstånd till andra människor.
- tvätta händerna ofta.

Du bestämmer själv om du vill vaccinera dig.

Om du vill veta mer om vaccinet
kan du besöka 1177 Vårdguidens
hemsida, http://1177.se

 

Skydda dig själv och andra från covid-19

Vattenkran och hand, handtvätt
Tvätta händerna ofta med tvål och varmt vatten

 

 

Hosta i armvecket, illustration
Hosta och nys i armvecket

 



Öga mun näsa överkorsade

Rör inte ögon, näsa och mun med dina händer.

 

Dörr'


Stanna hemma även om du bara känner dig lite sjuk.
Det är för att du inte ska smitta någon annan.

När du har känt dig frisk i minst två dagar
kan du gå till skolan eller jobbet.

Gamla människor kan bli mycket sjuka
av coronaviruset.

Hälsa inte på hos gamla människor eller på sjukhus.
Gör det bara om du verkligen måste.

De flesta som får viruset behöver inte ta kontakt
med läkare.

På hemsidan 1177.se kan du läsa mer om
hur du tar hand om dig själv hemma.

På dessa hemsidor kan du hitta svar på vanliga frågor:

folkhalsomyndigheten.se

krisinformation.se

skurup.se

Ta hand om varandra.
Om du är frisk kan du hjälpa gamla personer
eller andra runtomkring dig med ärenden
om de inte själva kan gå ut.


Här kan du se en film. 
Den handlar om hur man tvättar händerna.




 

Sidansvarig: Magdalena Hellström
Sidan uppdaterad 2021-03-10

In English

Selected information in English - Manually translated pages.

Auf Deutsch

Ausgewählte Informationen auf Deutsch - Professionell übersetzte Seiten.

På www.skurup.se använder vi cookies för att webbplatsen ska fungera på ett bra sätt för dig. Genom att fortsätta surfa godkänner du att vi använder cookies. Vad är cookies?