Kommunen gör upp planer
för hur olika bostadsområden ska byggas.
De bestämmer också hur parker ska se ut
och vilka vägar som ska byggas.
När kommunen bygger måste de ta hänsyn till
vissa lagar och vad människorna tycker.
Letar du bostad?
Om du klickar på den här länken kommer du till Skurupshem.
Det är kommunens fastighetsbolag.
Dem kan du kontakta om se om det finns en lägenhet du kan hyra.
Vill du bygga ett hus?
Då kanske du behöver veta var det finns lediga tomter.
Klicka på den här länken så ser du om det finns lediga tomter.
Om du ska bygga ett hus eller bygga till
behöver du ansöka om ett tillstånd, ett bygglov.
Kommunen har telefontider så att du kan ställa frågor om bygglov.
Klicka på den här länken för att läsa om vad du behöver göra för att ansöka om bygglov.
Eldning och brandskydd
Det finns regler för hur man får elda löv och ris i trädgården eller grilla.
Det berättar kommunen om på sidan https://www.skurup.se/eldasakert.
På den sidan hittar du också tips från Räddningstjänsten
för hur man eldar säkert.
Blir det förbud mot att grilla så berättar kommunen om det
på sidan om hur man eldar säkert.
Vatten och avlopp
Om det inte kommer vatten ur kranen
kan du läsa om varför det blev så på den här sidan:
https://www.skurup.se/vatten-och-avlopp
Vissa som bor i Skurups kommun har egen brunn och eget avlopp.
Det kallas för enskilt avlopp.
Kommunen kan svara på vilka regler som gäller för enskilt avlopp.
Ring till Skurups kommuns växel så berättar de vem som kan svara på dina frågor.
Skurups elverk
Många får sin el från Skurups elverk.
Du kan kontakta Skurups elverk på 0411-53 61 03.
Det finns fler företag som man kan få sin el från.
Om din el kommer från ett annat företag än Skurups elverk
så måste du kontakta det företaget
om du har frågor om din faktura eller om din el slutar komma.
Sophämtning
SUEZ heter bolaget som har hand om avfall.
Om dina sopor inte blir hämtade ska du ringa dem på 0411-53 69 70.
Du kan skicka en e-post till dem på skurup.se@suez.com.