Bygga, bo och miljö - lättläst

Kommunen gör upp planer

för hur olika bostadsområden ska byggas.

De bestämmer också hur parker ska se ut

och vilka vägar som ska byggas.

När kommunen bygger måste de ta hänsyn till

vissa lagar och vad människorna tycker.

 

Letar du bostad?

Om du klickar på den här länken kommer du till Skurupshem.

Det är kommunens fastighetsbolag.

Dem kan du kontakta om se om det finns en lägenhet du kan hyra.


 

Vill du bygga ett hus?

Då kanske du behöver veta var det finns lediga tomter.

Klicka på den här länken så ser du om det finns lediga tomter. 


Om du ska bygga ett hus eller bygga till

behöver du ansöka om ett tillstånd, ett bygglov.

Kommunen har telefontider så att du kan ställa frågor om bygglov.

Klicka på den här länken för att läsa om vad du behöver göra för att ansöka om bygglov.

 

Eldning och brandskydd

Det finns regler för hur man får elda löv och ris i trädgården eller grilla.

Det berättar kommunen om på sidan https://www.skurup.se/eldasakert.

På den sidan hittar du också tips från Räddningstjänsten

för hur man eldar säkert.

Blir det förbud mot att grilla så berättar kommunen om det

på sidan om hur man eldar säkert.



Vatten och avlopp

Om det inte kommer vatten ur kranen

kan du läsa om varför det blev så på den här sidan:

https://www.skurup.se/vatten-och-avlopp


Vissa som bor i Skurups kommun har egen brunn och eget avlopp.

Det kallas för enskilt avlopp.

Kommunen kan svara på vilka regler som gäller för enskilt avlopp.

Ring till Skurups kommuns växel så berättar de vem som kan svara på dina frågor.

 

Skurups elverk

Många får sin el från Skurups elverk.

Du kan kontakta Skurups elverk på 0411-53 61 03.

Det finns fler företag som man kan få sin el från.

Om din el kommer från ett annat företag än Skurups elverk

så måste du kontakta det företaget

om du har frågor om din faktura eller om din el slutar komma.

 

Sophämtning

SUEZ heter bolaget som har hand om avfall.

 

Om dina sopor inte blir hämtade ska du ringa dem på 0411-53 69 70.

Du kan skicka en e-post till dem på skurup.se@suez.com.

 

Sidansvarig: Jennie Luthander
Sidan uppdaterad 2020-10-06