För förskollärare
- Förskollärare identifierar sig som lärare i förskolan och i sin lärarroll vidareutvecklar sin undervisning för att öka lärandet hos barnen.
- Ökad kunskap om och tillämpning av medvetna metodiska/didaktiska arbetssätt i (ämnes)undervisningen för att gynna varje enskilt barns utveckling och lärande.
För förskolan
- Det finns upparbetade samarbetsformer bland förskollärare och arbetslag i syfte att utveckla undervisningen
- Hela organisationen arbetar med frågor kring vad som karaktäriserar undervisning i förskolan, ökar sin medvetenhet om det (ämnes)didaktiska innehållet och dess upplägg i denna skolform.
- De medverkande utvecklar ett vetenskapligt förhållningssätt i sin praktik och utarbetar verktyg för att de kollegiala lärprocesserna ska bli varaktiga.
- Genom forskningsinsatser ökar kunskapen om undervisning och lärande i förskolan.
För förvaltning- och huvudmannanivå
- Ökad kunskap om på vilket sätt undervisning i förskolan bidrar till barns utveckling och lärande.
- De medverkande huvudmännen stödjer och främjar förskollärarnas undervisningsuppdrag.
- De medverkande huvudmännen ger kollegiala lärprocesser större utrymme.
- De medverkande huvudmännens skapar strukturer och incitament för att möjliggöra fortsatt utveckling på vetenskaplig grund och beprövad erfarenhet.