Kenneth Hellman

Marknad och export

Skåne lockar allt fler utländska besökare

"Med ett ökat antal gästnätter under 2016 har satsningen på mat-, kultur och naturupplevelser lönat sig för regionen. De senaste årens fantastiska utveckling av besökare till Skåne håller i sig när vi summerar 2016. Antalet utländska gästnätter i Skåne under året var 1,4 miljoner, vilket motsvarar 24 procent av det totala antalet gästnätter i Skåne och är en ökning med 10,4 procent jämfört med 2015.

Det största antalet utländska gästnätter under 2016 kom från Tyskland följt av Danmark och Storbritannien, säger Sara Brynskog, kommunikationschef på Tourism in Skåne"

Läs den intressanta artikeln på länken intill. För mer statistik, se sidan Statistik.

Skåne ska bli Sveriges mest hållbara destination

Tourism in Skånes visionära målbild för hållbarhetsarbetet är att Skåne ska bli bäst i Sverige och en internationell förebild inom hållbar destinationsutveckling.

Tourism in Skåne har ett stort ansvar – som förebild, påverkare och möjliggörare. Samtidigt är det hos de enskilda aktörerna runt om i Skåne som det stora förändrings- och utvecklingsarbetet sker. Det övergripande uppdraget, att öka antalet besökare till Skåne, ger oss alla en utmaning kring hållbarhetsfrågorna.

Läs rapporten på länken

Destinationsutveckling

Fler och fler reser allt mer och resvana ställer högre krav. På Tourism in Skåne startar man upp ett systematiskt arbete med att hjälpa produktägare och destinationer att utvecklas för att möta dessa krav helst ligga steget före.  Se länk

Globala restrender

Den globale resenären är online. Den digitala världen är en naturligt del av deras liv. Hur kan du göra för att synas där besökaren är? Se länk 

Exportmognad och anpassad webbplats

För att skapa fler gästnätter och öka vår attraktionskraft och även nå besökare utanför Sveriges gränser måste det vi erbjuder vara tillgängligt och anpassat för att möta besökarnas behov och önskemål. Se länk

Är din webbplats anpassad för utländska turister? Kolla hur den ligger till och få konkreta förbättringstips. Gör en webbkoll nedan!


 

Exportsatsning och marknadsanalyser

Det finns en hel del saker som är nödvändiga för att nå ut till och attrahera en utländska besökare. Det gäller att tänka på tillgänglighet, försäkringar, språk, guider och mycket annat.

Ett tips är att ta del av de marknadsanalyser som Visit Sweden gjort och vilka reseappar och resewebbar som är populärast och används mest.

På Visit Sweden kan du ladda ned marknadsprofiler för alla deras prioriterade marknader, där man kan läsa vad man behöver tänka på när man jobbar specifikt med en viss marknad, tex vilka reseappar som är populärast och vilka resewebber som används  av varje målgrupp. Här finns det även analyser över vad man ska tänka på. Se länk

Sidansvarig: Henriette Ellberg
Sidan uppdaterad 2017-06-22

Skurups kommun

Växel 0411-53 60 00 eller alfanummer 0771-SKURUP (0771-758787)
E-post: kansli@skurup.se
Organisationsnummer 212000-1082
Öppet: mån-fre 8-16.30
Besöksadress: Stora Torggatan 4 Karta
Postadress: 274 80 Skurup
Kontakta oss på Skurups kommun

Vi är en fairtrade city

In English

Selected information in English - Manually translated pages.

Auf Deutsch

Ausgewählte Informationen auf Deutsch - Professionell übersetzte Seiten.

På www.skurup.se använder vi cookies för att webbplatsen ska fungera på ett bra sätt för dig. Genom att fortsätta surfa godkänner du att vi använder cookies. Vad är cookies?